پوهنځی ژورنالیزم و روابط عمومي

اینکه پوهنځي ژورنالیزم و روابط عمومی در سال ۱۳۹۱ هـ ش یا در اول ۲۰۱۲م از طرف وزارت تحصیلات عالی در پوهنتون کندهار به نام ژورنالیزم و روابط عمومي در پهلوی شش پوهنځي دیگر آغاز به فعالیت نمود. پوهنځی ژورنالیزم و روابط عمومی دو دیپارتمنت دارد ۱- ژورنالیزم ۲- روابط عموميپوهنځی ژورنالیزم و روابط عمومي دارای تنظیم و مدیریت تدریس و کارکردها اداري ریس پوهنځی، معاون، امرین، مدیر تدریسی، مدیر راډیو، مدیر مطبعه، مدیر اجرایه او متعمد جنسي را دارد. همچنان پوهنځی ژورنالیزم و روابط عمومي ۱۱ تن استاد کدری دارد که رتبه ای شان پوهنیار است، از این یازده تن استادان چهارتن در جریان ماستري او چهار تن ماستری خود تکمیل کردند.پوهنځی ژورنالیزم و روابط عمومي ۳۹۷ محصل برحال دارد، از تاسیس تا حالې ۳۹۰ تن محصلان به جامعه تقدیم کردند، برای کیفیت و تنظیم تدریسي کمیته ها مختلف دارد: نصاب و کریکولم،  تنظیم پژوهش، نشرات، کیفیت ارتقا، الکترونیکی، نظم ودسپلین و کتابخانه. این پوهنځی برای کارکردهای عملی محصلان مرکز رسانه دارد که دارای ان راډیو او مطبعه شامل است.

د یپارتمنت ها:

  1. ژورنالیزم
  2.  روابط عمومی

لرلید:

به سطح کشور ومحل در عرصه یي ژورنالیزم  و روابط عمومي  پرورش دادن اشخاص با روحیه یې اسلامي، ملي ومسلکي.

رسالت:

پوهنځي ژورنالیزم و روابط عمومی تلاش میکنند تا در محدوده اې ستراتیژي ملي و اخلاقي نیروی متعهد ومتخصص رسانه ای وسازماني با مهارتهای حرفوي، پژوهشی و اموزنده کاربردي تکنالوژي مدرن تقدیم جامعه نمایند.

دیپارتمنت روابط عمومي :             

دیپارتمنت روابط عمومي یک رشته نوپا وجوان د ر جامعه است که در چوکات  پوهنځي ژورنالیزم وروابط عمومی ایجاد ګردیده است.  این دیپارتمنت کارخود در سال ۱۳۹۳ ماه میزان آغاز  کرده. مواد درسی وکارهاي اداری را بطور منظم دوام میدهد. در دوره اول ۴۰ چهل تن محصلان که از همین دیپارتمنت  با داشتن ۷ تن استادان مجرب، تمام درس های عملي ونظری خود را به فعالیت مي انجامید.

دیپارتمنت ژورنالیزم :    

 دیپارتمنت ژورنالیزم در سال ۱۳۹۳ ه ش  تأسيس گردید که در چوکات  پوهنځي ژورنالیزم وروابط عمومی ایجاد ګردیده است.  این دیپارتمنت کارخود در سال ۱۳۹۳ ماه میزان آغاز  کرده. مواد درسی وکارهاي اداری را بطور منظم دوام میدهد. در دوره اول ۳۷ تن محصلان که از همین دیپارتمنت با داشتن ۵ تن استادان مجرب، تمام درس های عملي ونظری خود را به فعالیت مي انجامید.

 

زندگینامه پوهنیار صبغت الله غورځنک

ریئس پوهنځی ژورنالیزم و روابط عمومي

پوهنیار صبغت الله غورځنګ فرزند عبدالحمید، در سال ۱۳۶۸ در دره زیبای تنگی در قریه ای دوآب، ولسوالی سیدآباد ولایت وردک متولد شد. شخص موصوف تحصیلات ابتدایی خود را در مکتب امام محمد و لیسه عالی سیدآباد به پایان رساند. وی از پوهنځی ژورنالیزم پوهنتون شیخ زاید فارغ التحصیل شد. آقای غورځنګ کار خود را به عنوان استاد  در پوهنځی ژورنالیزم پوهنتون قندهار در سال ۱۳۹۱ پس از گذراندن امتحان کادر آغاز کرد. در سال ۱۳۹۴ یک اثر علمی تحت عنوان ویرایشگر و ویراستار در رسانه نوشت. شخص موضوف در سال ۱۳۹۶ خورشیدی به ذریعه بورس  تحصیلی وارد کشور چین شد، در سال ۱۳۹۹ خورشیدي ماستری خود را در رشته ژورنالیزم و ارتباطات در پوهنتون هبی چین با موفقیت به پایان رساند. وی همچنین به عضویت دو ساله مرکز تحقیقات دانشگاه هبی را ګرفت. آقای غورځنګ در سال ۱۴۰۰ به عنوان رئیس پوهنځی ژورنالیزم و روابط عمومي پوهنتون قندهار اغاز به فعالیت کرد. وی هشت مقاله علمي منتشر کرده است که شش مقاله آنها در ژورنال های بین المللی و دو مقاله در مجلات ملی است.

نامزد پوهنیار جمیل احمد ناصری

نامزد پوهنیار جمیل احمد ناصری ، پسر شیر محمد ناصری ، نواسه ی مرحوم داکتر شاه محمد ناصری ، در سال ۱۳۷۲ هجری در ناحیه ششم شهر قندهار در یک خانواده روشنفکر متولد شد. وی تحصیلات ابتدایی خود را در ليسه عالي صوفی صاحب ذکور در شهر قندهار به پایان رساند و در سال ۱۳۸۹ ه از همان ليسه فارغ شد.   وی در امتحان کانکور با کسب نمون ۲۸۱ نمره به پوهنځی ژورنالیزم و روابط عمومی پوهنتون کندهار کامیاب شد و در سال ۱۳۹۵ سند ليسانس را در رشته روابط عمومی به دست اورد. وی پس از فارغ التحصیلی به مدت دو سال به عنوان مدرس افتخاری در پوهنځی ژورنالیزم و روابط عمومی بود و همچنان تاکنون به مدت شش ماه به عنوان  آمر دیپارتمنت ژورناليزم و برای دو نیم سال سرپرست ریاست این پوهنځی فعالیت کرده است. همچنین ، نامزد پوهنیار جمیل احمد ناصری قبل از پیوستن به کادر علمی ، از ۲۰۱۴ سپتامبر تا ۲۰۱۶ جون به عنوان تهیه کننده و نطاق اخبار با رادیو و تلویزیون هیواد کار می کرد. اقای ناصری از ۲۰۱۶ جون تا ۲۰۱۸ فبروری به حیث مسئول محتوا در رادیو کلید قندهار بود کار کرده هست. بعد ازین مدت وی برای یک سال مسئول ارتباطات و گزارشگری با OC (مشاور جانبی) UN Habitat بوده است.زبان مادری نامزد پوهنیار جمیل ناصری پشتو است و به زبان های دری ، انگلیسی و اردو نیز تسلط کامل دارد. وی سه بار جایزه دریافت کرده است. یکبار ، وی در تاریخ ۲۰۱۷ سپتامبر توسط مقام ولايت قندهار به عنوان بهترین معلم مورد تقدیر قرار گرفت. همچنین در تاریخ ۲۰۱۸ فبروری در یازدهمین سالگرد رادیو و تلویزیون بین المللی هیواد به دلیل ادامه همکاری با این گروه رسانه ای مورد تقدیر قرار گرفت. و بار سوم در سال ۲۰۱۹ می ، از طرف KJC یا مرکز روزنامه نگاران قندهار جایزه معلم سال را کسب کردند.

نامزاد پوهنيار سيد تاج محمد سيدي

سید تاج محمد سیدی ، فرزند سید محمد عیسی و نوه سید محمد عثمان ، در ناحیه پنجم شهر قندهار متولد شد، وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در لیسه عالي حاجی میرویس خان نیکه در قندهار در سال (۱۳۸۸ل.) به پایان رساند وی در سال (۱۳۹۵ل.) از پوهنتون قندهار فارغ التحصیل لیسانس ژورناليزم و روابط عمومی شد، وی پس درسال (۱۳۹۸ل.) به عنوان لکچرر پوهنتون کندهار منصوب شد.

 

پوهیالی سیدگلاب امینی

 پوهیالی سیدگلاب امینی فرزند گل امین در سال (۱۳۶۷) خورشیدی در یک خانواده متدین جمادخیل در قریه سالار مربوط ولسوالی سید آباد ولایت وردگ به دنیا آمده است. موصوف در سال (۱۳۸۶) از لیسه عالی خالد بن ولید فارغ و در سال (۱۳۸۷) بعد از سپری نمودن امتحان کانکور به پوهنځی ژورنالیزم پوهنتون شیخ زاید خوست راه یافت و در سال (۱۳۹۰) سند فراغت را از آن پوهنتون کسب کرد. وی در سال (۱۳۹۱) تا سال (۱۳۹۳)  به حیث مدیر عمومی آژانس باختر در ولایت پکتیکا ایفا وظیفه نمود و در اوایل سال (۱۳۹۴ ) بعد از سپری نمودن امتحان کادری به حیث استاد دیپارتمنت روابط عمومی پوهنتون کندهار به حیث استاد پوهنتون آغاز به فعالیت نمود. موصوف در اواخر سال (۱۳۹۷) از طریق بورسیه دولتی در دانشگاه علامه طباطبایی  کشور ایران  در رشته علوم ارتباطات اجتماعی تحصیل خود را در مقطع ماستری به اتمام رساند. وی فعلا مشغول تدریس در پوهنځی روابط عمومی پوهنتون کندهار میباشد.

پوهنیار مجيب الرحمن زیارمل

پوهنیار مجيب الرحمن زیارمل فرزند فضل الرحمن  که در تاریخ  دهم ماه جدی سال ۱۳۶۳ خورشیدی در یک خانواده علمی و متدین،حلیم بابا خیل   در قریه قلعه محمود، نیک پایقول مربوط ولسوالی چک ولایت  وردک دیده به جهان گشود. شخص موصوف تحصیلات ابتدایی خودرا در مکتب متوسطه نورالمدارس فرا گرفته است و دوره لیسه را در لیسه غازی گل احمد خان بابا به پایه اکمال رسانیده است. به نسبت اشتیاق و علاقه به تحصیلات عالی در سال 1384 در آزمون سراسری کانکور کشور اشتراک نموده  و به رشته   ژورنالیزم پوهنتون شیخ زاید ولایت خوست موفق گردید، بعد از فراغت از پوهنتون برای مدتی با رسانه ها  آغاز به فعالیت های خبرنگاری کرد، در تاریخ  (30/2/1392)  بعد از سپری نمودن امتحان رقابتی به حیث مدیر عمومی مکتب متوسطه حضرت عمر فاروق (رض) ایفا وظیفه نمود  و برای یک سال با اخلاص کامل در خدمت  اطفال جامعه کار نمود و در تاریخ (16/2/1393) بعد از رقابت در بست کادری  در دیپارتمنت روابط عمومی پوهنحی ژورنالیزم و ارتباطات عامه پوهنتون کندهار به حیث استاد موفق گردیده و برای مدت سه سال به حیث آمر دیپارتمنت و بعد به حیث  سرپرست  پوهنحی ژورنالیزم و ارتباطات عامه آغا به فعالیت نمود، شخص موضوف در اواخر سال 1397 خورشیدی به ذریعه بورس  تحصیلی وارد کشور ایران شد ، که تافعلا مصروف دروس دوره ماستری در دانشگاه بین المللی تهران  است.

پوهنیار عبدالطیف احمدي

پوهنیار عبدالطیف احمدي استاد دیپارتمنت روابط عمومي، پوهنځی ژورنالیزم و روابط عمومي پوهنتون قندهار درسال ۱۳۶۹ دریک خانواده متدین وروشن فکر چشم به دونیا کشوده است. تحصلات ابتدائی خویش را در لیسه امام ابوحنیفه تنګي وردګ آغاز وتا ختم دوره ثانوی خویش درهمین لیسه  درسال ۱۳۸۶  به پایان رسانیده است. درسال ۱۳۸۷ شامل پوهنځې ژورنالیزم پوهنتون شیخ زائید ګردید و درسال۱۳۹۰ موفقانه از این پوهنځی  فارغ التحصل وبه درجه لیسانس شامل ګردیده . بعد از فراغت از پوهنتون مدتی به امر اموزش وتحصیل اولاد وطن همت ورزیده وبه حیث استاد باالمقطع پوهنځې تعلیم وتربیه پوهنتون پکتیا ایفای خدمت نموده است. درسال ۱۳۹۱ بعد از سپري نمودن موفقانه امتحان رقابتي از طریق کمیسیون مستقیل اصلاحات اداري به صفت مسؤل اژانس خبري باختر در ریاست اطلاعات وفرهنګ ولایت پکتیا رسمآ تقرر حاصل نموده ومدت دوسال درآن ریاست باکمال افتخار وصداقت ایفای وظیفه نموده است ودرین مدت درکنفرانس ها، ورکشاپ ها و سمینار های مختلف در داخل کشور اشتراک نموده است. درسال ۱۳۹۴ بعد از سپري نمودن امتحان رقابتي و ارایه موفقانه کنفرانس شامل کادر علمی پوهنځی ژورنالیزم پوهنتون قندهار کردید که به اساس حکم مقام محترم وزارت تحصلات عالی به صفت استاد تقرر حاصل نموده . درسال ۱۳۹۷ با استفاده ازیک بورس انلاین رقابت ازاد تحصیلی دوره ماستری در ریشته ژورنالیزم ، عازم کشور ترکیه ګردیده که تاحال مصروف تحصل پوهنځی ژورنالیزم پوهنتون سلجوق میباشد. احمدي تاحال  دو مقاله علمی ت  در ریشته مربوطه خویش حت عناوین ( مطالعه ارتباطات معتاد شدن وتنها ماندن در رسانه های اجتماعی، و رول رسانه ها در صلحه ) به نشر رسانیده . ویک  مقاله علمی تحت عنوان  ( فچر در رادیو و راهای تصویر شدن آن ) زیر نشر  و یک جلد کتاب تحت عنوان معرفي مسؤلیت های و وظایف اساسی روابط عمومي عنقریب به چاپ خواهد رسیده.  استاد موصوف تا حال در اموزش کادر های جوان کشور تلاش ها و زحمات زیات را متحمل شده و از دربار خداوند لایزال  برای  ایشان  عمر  طولانی و موفقیت های  مزید  خواهانیم .  

پوهنیار عبدالله احساس :

پوهنیار عبدالله احساس فرزند خواجک حسین  که در   سال ۱۳۶۹ خورشیدی در یک خانواده علمی در  ولسوالی چمکنی ولایت  پکتیا دیده به جهان گشود. شخص موصوف تحصیلات ابتدایی و ثانوی خود را در لیسه چمکنی   ولایت پکتیا به پایه اکمال رسانیده است.  بعد از سپری نمودن ازمون کانکور در سال  1387 خورشیدی به رشته  ژورنالیزم  پوهنتنون  شیخ زاید ولایت خوست  موفق گردید  و در سال (1390) سند فراغت را کسب نمود  و بعداًبه نسبت اشتیاق و علاقه  خود  در سال (1392)  خورشیدی در بست کادری  در دیپارتمنت روابط عمومی پوهنحی ژورنالیزم و ارتباطات عامه پوهنتون کندهار به حیث استاد موفق گردیده و برای مدت پنچ سال  تدریس نمود،  شخص موضوف  در سال (1397) خورشیدی به ذریعه بورس تحصیلی اعزام  کشور هند شد و در سال (1399) خورشیدی پروگرام ماستری در عرصه ژورنالیزم ، در پوهنتون  بنگلور هندوستان  به اتمام رساند،  که فعلا از طریق وظیفه مقدس خویش  مصروف فعالیت های علمی برای جامعه است.  

پوهنیار شیرخان افغان :

پوهنیار شیرخان افغان فرزنده قمر خان و نواسه لاهور خان و باشنده قریه قوم منزایی ولسوالی زرمت ولایت پکتیا می باشد. نامبرده در سال 1370/02/21 در خانواده حاجی قمرخان در کابل پایتخت افغانستان چشم به جهان کشود و با بدتر شدن وضعیت امنیتی همراه خانواده خود به ولسوالی زرمت ولایت پکتیا نقل مکان کرد و دوران کودکی وی آغاز شد. افغان در دوران کودکی با علم و دانش محبت زیادی داشت. از زمان کودکی تا سال 1381 همراه با پدر خود در کار خانوادگی مصروف بود و در زمان حاکمیت طالبان به دلیل مساعد نبودن زمنیه آموزش، تعلیمات ابتدایی خود را در مدرسه و مسجد قریه آبایی خود آغاز کرد. اما پس از ختم شدن حاکمیت طالبان نامبرده در سال 1381 در روزهای بهاری با متاثر شدن از فضای مکتب، به ادامه تعلیمات خود از صنف دوم در مکتب باتور که آن زمان ابتدایی بود پرداخت.از صنف دوم تا صنف دههم اول نمره صنف خود بود، تلاشش همین بود که به زودی به دانشگاه و تحصیلات عالی برسد، به همین خاطر و همچنان به دلیل ذهن عالی که داشت تا صنف نهم، هر سال امتحان لیاقت میداد تا زودتر دوره ابتدایی را تمام کرده و وارد لیسه شود. پس از صنف نهم دوره لیسه خود را در لیسه عالی حبیب الله زرمتی در ولایت پکتیا آغاز کرد، و در سال 1387 ه ش از همین لیسه از صنف دوازدهم با درجه عالی فارغ شد. در همین سال شامل امتحان کانکور وزارت تحصیلات عالی شد و و از طریق این آزمون در سال 1388 موفق گردید تا وارد پوهنتون  شیخ زاید در ولایت خوست شده و به تحصیلات عالی خود بپردازد. از صنف اول پوهنتون تا صنف دوم با مشکیلات اقتصادی زیادی روبرو بود اما این مشکلات باعث توقف وی در زمینه تحصیلات عالی اش نشد و مبارزه خود ادامه داد و پس از صنف سوم پوهنتون مشکلات اقتصادی اش حل گردیده و متباقی سمستر های پوهنتون با امتیازات و نمرات عالی به پایان رسانید. در همین دوره بود که وارد زندگی مشترک خود شد و با دختر عارف شاف مموزی از نخستین دانشجویان فارغ شده پوهنتون کابل و مدیر نشرات رادیو تلویزیون ملی افغانستان و همچنان نویسنده و خبرنگار، ازدواج کرد.در تاریخ 30 ماه جدی سال 1391 ه ش از پوهنتون به سویه لیسانس از دانشکده ژورنالیزم فارع التحصیل شد. وی با تکمیل کردن این دوره مهم تحصیلی خود را مدیون تلاش ها و حمایت های پدر بزرگوارش و مادر مهربانش و همچنان استادان گرامی اش میداند. همچنان امیدوار است که با تلاش های بیشتر وزارت تحصیلات عالی زمینه های بیشتر تحصیلی برای فرزندان این وطن فراهم شود. قابل یاد آوری است که پوهنیار شیرخان افغان تمام دوره های تعلیماتی مکتب و تحصیلات عالی پوهنتون خود را در 11 سال به پایان رسانید.  در پهلوی تحصیلات خود در بخش های از سکتور خصوصی تعلیماتی در مکاتب باختر و خیرالناس و همچنان در نهاد اجتماعی فکر ملی افغان مصروف کار بود و تجربیات خود را با دیگر هموطنان نیز به اشتراک میگذاشت. پوهنیار افغان در سال 1392 از ولایت خوست به ولایت پدری خود یعنی به پکتیا رفت و وارد امتحان کمیسیون انتخابات گردیز مرکز ولایت پکیتا شد و به صفت مسول کمیسیون انتخابات ولسوالی زرمت آغاز به کار کرد و اما به دلیل بالا تهدیدات امنیتی و با مشوره بعضی از دوستانش پس از چند از این وظیفه استعفا داد.استاد افغان در دوره لیسانس تلاش های مثمر خود را در عرصه آموزش انجام داد و به همین دلیل در شمار محصلان پوهنتون نیز محسوب می شد. نامبرده  آرزو داشت که که به عنوان استاد پوهنتون وارد عرصه خدت به جامعه گردد و به جونان وطن عزیز خود خدمت کند. با تاسیس شدن دانشکده ژورنالیزم پوهنتون قندهار در سال 1391 راه برای تحقق این آرمان وی نیز هموار شد و در سال 1392 با سپری کردن امتحان در پوهنتون کابل ، موفق شد که به عنوان استاد دانشکده ژورنالیزم پوهنتون قندهار آغاز به کار کند.فعالیت های اکادمیک خود را به عنوان استاد پوهنتون در کنار 4 استاد دیگر دانشکده ژورنالیزم پوهنتون قندهار آغاز کرد و پس از یک مدتی کوتاه به عنوان امر دیپارتمنت ارتباطات عامه این دانشکده انتخاب شد و در دیپارتمنت یاد شده ازهیچ نوع تلاش در زمینه بالا بردن کیفیت تحصیلی دریغ نورزید و در نتیجه این تلاش ها دیپارتمنت ارتباطات عامه شامل لیست فعال ترین دیپارتمنت های پوهنتون شد استاد افغان به دلیل این تلاش های مثمرش چندین بار از سوی ریاست پوهنتون نیز مورد تحسین و تمجید قرار گرفت. پس از آمریت دیپارتمنت ارتباطات عامه از سوی رهبری پوهنتون قندهار در سال 1394 به عنوان معاون دانشکده ژورنالیزم این پوهنتون انتخاب شد که تا سال 1396 در پهلوی فعالیت های اکادمیک و تدریسی در دانشکده ژورنالیزم به عنوان مسول کمیته تضمین کیفیت این دانشکده نیز ایفای وظیفه کرد و دست آورد های زیادی برای دانشکده دارد. در سال 1396 از سوی رهبری پوهنتون قندهار به عنوان سرپرست ریاست دانشکده ژورنالیزم و ارتباطات عامه این پوهنتون انتخاب شد و برای تغییرات مثبت در این دانشکده در بخش های مختلف کار های مثمری انجام داد. در همین زمان بود که استاد افغان توانست موفق به کسب بورسیه همزمان در دو کشور، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران در سال 1397 ه ش شود. وی با مشوره استادن و دوستان خود ادامه تحصیلات خود را در مقطع ماستری در کشور ترکیه ترجیح داد. قبل از آغاز درس های مقطع ماستری خود زبان ترکی را نیز در آن کشور فرا گرفت و کتاب ( گرامی ترکی به زبان پشتو) را نیز نوشت. هم اکنون استاد افغان درپوهنتون انقره ترکیه به عنوان دانشجو مصروف ادامه تحصیلات خود در مقطع ماستری می باشد و مصمم است که پس از ختم دوره تحصیلات خود در این کشور دوباره به وطن عزیز خود بر گردد. پوهنیار شیرخان افغان همچنان در بخش های علمی و اکادمیک کار کرده و  تا اکنون 6 جلد کتاب آماده چاپ دارد. به گفته وی پس از ختم دوره ماستری به ترتیب و چاپ این آثار ها اقدام می کند. حالت فعالی: رتبه علمی : پوهنیار ؛ درجه تحصیل: لیسانس  ؛ وظیه : استاد دانشکده ژورنالیزم پوهنتون قندهار ؛ زندگی شخصی : خدا را شکر مادرش در قید حیات است و پدرش به ابدیت پیوسته است. سه برادر دارد که دو تن از برادرانش دانشجوی طب و یکی آن شاگرد لیسه می باشد. سه دختر و یک پسر دارد با ورزش علاقه خاص دارد و بازی مورد نظرش نیز فوتبال می باشد.

 

نامزد پوهنیار رشاداحمد احمدي :

نامزد پوهنیار رشاداحمداحمدي، پسر حاجي نوراحمد احمدي، نواسه ی حاجي نصرالدين احمدي، در سال ۱۳۷۱ هجری در ناحیه دوم شهر قندهار در یک خانواده روشنفکر متولد شد. وی تحصیلات ابتدایی خود را در ليسه عالي احمدشاه بابا در شهر قندهار به پایان رساند و در سال ۱۳۹۰ ه از همان ليسه با درجه اول فارغ شد.   وی در امتحان کانکور با کسب نمون ۲۴۵ نمره به پوهنځی ژورنالیزم و روابط عمومی پوهنتون کندهار کامیاب شد و در سال ۱۳۹۶ سند ليسانس را با درجه اول در رشته روابط عمومی به دست اورد. وی پس از فارغ التحصیلی به مدت دو سال به عنوان مدرس افتخاری در پوهنځی ژورنالیزم و روابط عمومی بود و در سال ۱۳۹۸هـ.ش منحيث استاد رسمي به کادر علمي پوهنځی ژورناليزم و روابط عمومي، پوهنتون کندهار شامل شد و به همين سال آمر ديپارتمنت روابط عمومي پوهنځی ژورناليزم مقرر شد. همچنین ، نامزد پوهنیار رشاداحمداحمدي قبل از پیوستن به کادر علمی، از ۱۳۹۱هـ.ش تا ۱۳۹۸هـ.ش در ليسه عالي احمدشاه بابا به عنوان استاد فزيک کار می کرد. اقای احمدي از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ به حیث استاد انکريزي در انستيتوت شيرزی کار کرده هست.زبان مادری نامزد پوهنیار رشاداحمداحمدي پشتو است و به زبان های دری و انگلیسی نیز تسلط کامل دارد. وی سه بار جایزه دریافت کرده است. یکبار، وی در سال ۱۳۹۵هـ.ش توسط رياست معارف ولايت قندهار به عنوان بهترین معلم مورد تقدیر قرار گرفت. همچنین در سال ۱۳۹۶هـ.ش به خاطر فراغت درجه اول از دوره ی ليسانس از طرف رياست پوهنتون قندهار تقدیر قرار گرفت. و بار سوم در سال ۱۳۹۷هـ.ش ، از طرف رهبري پوهنځي ژورناليزم جایزه معلم بهترين و افتخاري سال را کسب کردند.

سیدانورشاه عابد :

 سیدانورشاه عابد فرزند الحاج داکتر محمد آصف در سال ۱۳۶۴ در ولایت کندز ولسوالی امام در منطقه قطربلاق قریه چغر ناقلین در یک خانواده متدین به دنیا آمده. دروس ابتدایی خود را در ولایت وردک ولسوالی سیدآباد در لیسه انخی به پایان رسانید و تا ختم تحصیل در ولایت وردک ولسوالی سیدآباد دره انخی قریه یاویز به زنده ګی خود ادامه داد. بعد از دوره ابتدایی تحصیل خود را تا صنف دوازده در لیسه عالی سید آباد به اتمام رسانید و در سال ۱۳۸۲ از لیسه مذکور فارغ گردید.عابد بعد از سپری نمودن امتحان کانکور به فاکولته ژورنالیزم پوهنتون شیخ زاید راه یافت، اما به دلیل مشکلات اقتصادی  تحصیلات او یک سال به تأخیر افتاد و در سال ۱۳۸۴ پوهنتون خود را آغاز نمود ، عابد نخستین کار رسانه ی خود را در رادیو پوهنتون شیخ زاید به نام (ځوان غږ) در برنامه یی ( خوست در هفته ګذشته ) آغاز نمود و تا پایان دوره لیسانس رایګان خدمت نمودند.موصوف در سال ۱۳۸۸ به حیث مدیر عمومی تخنیک در رادیو تلویزیون ملی پکتیکا مقرر شد ، که چند وقت پس سرپرستی آمریت رادیو تلویزیون ملی پکتیکا هم به او سپرده شد. او در پهلو مسئولیت دولتی همرای رادیو خصوصی میدان شهر در ولایت وردګ در بخش تخنیک و نشرات همکاری نموده است.او در سال ۱۳۹۱ به اساس قانون اصلاحات اداری و خدمات ملکی از طریق رقابت آزاد و سپری نمودن  به حیث آمر رادیو تلویزیون ملی پکتیکا مقررگردید. وی در جریان وظیفه دست آورد های زیادی داشته و دست آورد مهم آن ساختن تعمیر همرای استودیوهای استندرد تلویزیون و فعال نمودن نشرات محلی تلویزیون که این دست آوردها از طرف نهادی های دولتی و موسسات خارجی به تقدیرنامه و تحسین نامه ها قدردانی شد.نامبرده بعد از چهار سال وظیفه در ولایت پکتیکا در سال ۱۳۹۴ از طریق سپری نمودن امتحان رقابت آزاد به خانواده تحصیلات عالی پیوست. در پوهنتون کندهار، پوهنځی ژورنالیزم و روابط عامه در دیپارتمنت ژورنالیزم به حیث استاد مقرر گردید، و همان سال به او در پهلو تدریس مسئولیت مرکز عملیاتی رسانه یی  پوهنتون کندهار هم سپرده شد. درسال ۱۳۹۶ استاد عابد از طرف رهبری پوهنتون به حیث معاون پوهنځی ژورنالیزم و روابط عامه معرفی شد، که در ضمن مسئولیت کمیته های تضمین کیفیت و الکترونیکی پوهنځی هم رهبری میکرد. استاد عابد در سال ۱۳۹۷ از طرف وزارت تحصیلات عالی کشور به بورسیه چین معرفی و عازم  آن کشور گردید، تا به درس های ماستری خود ادامه دهد. در سال ۱۳۹۹ به اساس تعدیل بعضی ماده ها در قانون تحصیلات عالی کشور و تکمیل نمودن شرایط رتبه پوهنیاری ، بعد از کنفرانس علمی موفق به کسب رتبه پوهنیاری ارتقاء نمود. عابد در سال ۱۴۰۰ دوره سه ساله ماستری خود را در پوهنتون بین المللی جنوب غربی کشور چین به نمرات بلند به پایان رساند و دوباره عازم کشور خود گردید و به وظیفه مقدس استادی خود ادامه میدهد.